Una dintre miile de piese din patrimoniul MET care ilustrează varietatea tipologică, etnică și decorativă a ceramicii transilvănene este și piesa cu numărul de inventar 778, o farfurie produsă în localitatea Saschiz, jud. Mureș, unul dintre centrele ceramice săsești transilvănene.
Coloristica farfuriei (albastru de cobalt cu alb-gălbui) este elementul cel mai important care înscrie piesa între obiectele ceramice specifice olăritului în Saschiz, folosirea albastrului de cobalt fiind unul dintre elementele care încadrează acest centru ceramic într-o arie stilistico-decorativă mai largă, săsească în special, din zonele Sibiu, Drăușeni, Brasov, Bistrița etc.
Datat ,,1814”, vasul avea o utilitate decorativă. Cu toate că lutul din care este produs nu a fost foarte fin, vasul era un produs relativ scump (în comparație cu ceramica uzuală similară) dată fiind atât materia primă (oxid de cobalt, materie primă mai scumpă și mai dificil de procurat) cât și tehnica mai anevoiosă de producere (dubla glazurare). Farfuria este glazurată integral doar pe față cu două straturi de glazură (angobă) suprapuse, primul strat de culoare alb-gălbui fiind acoperit de unul albastru-cobalt. În acest strat superior, înainte de uscare, se scrijelea, cu ajutorul unui corn cu o pană tăiată mai gros în vîrf, motivele decorative.
Farfuria se individualizează prin prezența unei figuri ,,a păsării cu pui” figură ce conține trei motive complementare: un motiv central, al păsării cu hrană în cioc, motivul suportului vegetal (stilizat printr-un triunghi de zig-zag) și motivul puiului de pasăre, așezat deasupra motivului principal.
Este evidentă, la o lectură imagologică, trimiterea la funcționalitatea primară a obiectului (suport pentru hrană), la ideea maternală (a păsării-mamă care aduce mâncare puiului) precum și la ideea (cu substrat magic) de abundență a hranei, de belșug, complementară ideii de comensualiate. Cu toate că figura avimorfă și fitomorfă ocupă tot spațiul bazei farfuriei impresia generală asupra farfuriei este de simplitate, marginile late ale farfuriei sunt lipsite de alt decor în afara celui coloristic, fapt care accentuează individualizarea figurii centrale.
Decorul acestei farfurii este tipic pentru imaginarul și gustul artistic întâlnite la șașii transilvăneni. Totodată, prin stilistica specifică motivelor avimorf și fitomorf (contur precis, penaj amplu, bine conturat, aerisit, forme bine și realist proporționate), prin colorit și tematica decorativă această piesă ilustrează foarte bine comunicarea culturală dintre spațiul central european și spațiul transilvănean, ca spațiu marginal al culturii occidentale.